Tematica școlii online și a tehnologiei care face parte, vrem – nu vrem, din viața elevilor am abordat-o în trecut și, revenind la gândurile anterioare, știm cu toții că experiența generală la nivelul țării noastre nu a fost una plăcută. Însă acesta a fost doar primul impact, și concomitent cu dezamăgirea generată au început să apară și metode eficiente de a folosi online-ul pentru a le oferi copiilor și tinerilor o educație de calitate.
Așa cum am menționat în ultimul articol pe care îl găsești pe pagina Blog, consider că un scop important care merită urmărit în acest moment este dezvoltarea curiozității elevilor. Aceasta le poate reactiva imaginația, le poate dezvolta gândirea critică și îi poate conduce spre vieți împlinite, cărora să le dea sens făcând ceea ce îi reprezintă cu adevărat. Iar pentru ca acestea să nu rămână doar niște idei frumoase, aș dori să împărtășesc cu tine ce anume fac eu alături de elevii care aleg să lucreze cu mine, și în ce mod, astfel încât să îmbinăm beneficiile tehnologiei în sfera educației cu dezvoltarea imaginației, a curiozității și chiar a responsabilității.
1. Internetul e prietenul nostru și fiecare își asumă partea sa de muncă.
Trăim în era vitezei. Aceasta e realitatea și, deși nu pot dezbate dacă este o realitate bună sau rea, ceea ce pot face, ca mentor al elevilor, este să mă adaptez la ea pentru ca acest lucru să fie în beneficiul lor. Din acest motiv, pregătirea mea pentru examenul de Bacalaureat la română este una extrem de rapidă, dar care nu face rabat de la calitate, desfășurându-se în întregime în mediul online.
Ideea de utilizare responsabilă a internetului începe astfel să fie introdusă, deoarece le ofer elevilor tot ce înseamnă teoria pentru examenul lor sub formă de materiale înregistrate, care să fie parcurse în ritmul propriu și la care pot reveni în orice moment pentru a relua informațiile. Beneficiile acestui sistem sunt evidente prin prisma faptului că informația este deja structurată într-un mod clar, este organizată pentru a putea fi găsită foarte ușor și poate fi reluată oricând, însă toate aceste lucruri, puse pe tavă, sunt echilibrate prin faptul că elevii, primind atât de mult, au responsabilitatea să parcurgă ceea ce li se oferă.
În felul acesta am reușit să rezolv problema cea mai frecventă, anume faptul că tinerii cu care lucrez se plâng că la școală nu primesc ceea ce au nevoie. Însă, în egală măsură, primind tot ce au nevoie, trebuie să devină deplin conștienți de faptul că abia aici începe drumul către rezultatele pe care și le doresc. Nu mai poate exista scuza că nu li s-a oferit destul, deci depinde de fiecare în parte dacă va parcurge pașii necesari pentru a-și îmbunătăți nivelul.
Legat de câteva ultime detalii care consider că sunt importante, am observat în timp că, desigur, un volum mare de informații este copleșitor și că rareori elevii, oferindu-li-se totul, vor accesa totul, din motivul că este, pur și simplu, prea mult. Acest lucru este absolut normal și se aplică la fel de bine și în cazul adulților, de aceea am decis să aplic varianta în care toată partea teoretică să le fie oferită elevilor treptat, pe parcursul anumitor zile din săptămână și pe parcursul celor 8 săptămâni de pregătire. Astfel, fiecare pas poate fi făcut la vremea lui și nu se va crea senzația copleșitoare care îi poate determina chiar și pe cei mai ambițioși elevi să renunțe.
În acest punct probabil apar și anumite nelămuriri firești, de tipul Ce se întâmplă dacă elevii nu înțeleg ceva din materia înregistrată? sau Cum rămâne cu partea practică? Se rezumă totul la teorie?
Ei bine, aceste întrebări ne conduc spre al doilea aspect pe care îl implementez în munca online cu elevii:
2. Oferim provocări prin întrebări.
Acest lucru se aplică în ambele sensuri, deoarece consider că și profesorul are de învățat de la elevii săi, care, la rândul lor, îi pot pune profesorului întrebări care să îl provoace și să îl determine să se adapteze constant la nevoile elevilor și la moduri noi de a-și face materia mai interesantă.
Bineînțeles, acest pas se poate aplica doar într-un cadru de întâlniri live, chiar dacă acestea se desfășoară în mediul online, prin intermediul unei platforme care permite acest lucru. E normal ca anumite părți din materie să fie mai dificile și să nu fie înțelese, iar acest lucru eu îl rezolv în întâlnirile săptămânale, care mereu încep cu provocările pe care elevii le întâmpină, fie legat de materia din cursul nostru, fie legat de anumite situații cu care se confruntă la școală.
Personal, lucrez mult la a le oferi elevilor un cadru în care să se simtă în siguranță adresând întrebări, un cadrul în care să nu simtă nevoia să fie perfecți, ci să înțeleagă cu adevărat că pot greși, că pot avea nelămuriri și că doar punând întrebări și căutând soluții vor reuși să progreseze.
Iar partea cea mai frumoasă în interacțiunea directă cu acești tineri este că putem discuta liber pe diverse teme, putem analiza diverse texte pe care lucrăm, ne putem pune întrebări despre semnificațiile a ceea ce citim, ne putem dezvolta imaginația, nivelul de înțelegere și profunzimea cu care privim, în definitiv, viața însăși. Iar dacă anumite întrebări pe care ni le punem în tot acest proces rămân fără răspunsuri, este esențial ca elevii să înțeleagă că și acest lucru e normal. Nu toate răspunsurile vin instant. Unele au nevoie de timp.
În tot ceea ce fac alături de elevi îmi place să îmi asum eu rolul persoanei care îi provoacă prin întrebările adresate, pentru că știu că, deși uneori sunt sâcâitoare și par dificile, ei vor ajunge să se descurce în orice situație, iar acesta e laitmotivul pregătirii alături de mine. Dacă nu le ofer eu provocările, altcineva o va face și, poate, vor percepe acest lucru ca fiind negativ. Însă eu prefer să știm cu toții de la început că nu va fi mereu ușor, dar va merita.
Va merita pentru mai mult decât o notă la Bac.
Tot ce fac în întâlnirile live cu elevii, în mediul online, desigur că poate fi făcut și în orele fizice, la școală. De ce nu se întâmplă neapărat acest lucru, de ce nu rămâne prea mult timp pentru partea practică, nu știu. Vorbesc doar din propria experiență și pot spune că în online am putut ajuta persoane din toată țara, fără ca distanța să conteze, și am reușit, în doar câteva ore de pregătire, să ajut tinerii să privească din cu totul alt punct de vedere examenul lor și, de multe ori, tot procesul învățării.
Sper ca, împărtășind cu tine tot ce se întâmplă în spate, ca proces, în acest tip de pregătire în mediul online, să reușesc să contribui măcar puțin la o nouă direcție pe care educația o poate avea, îmbrățișând astfel de noi moduri de a face lucrurile, fără a se renunța la calitatea lor.
Te invit cu drag să îmi lași mai jos, în comentarii, gândurile tale despre cum putem îmbunătăți și mai mult felul în care folosim tehnologia pentru a ajuta noile generații să fie împlinite și să contribuie în cel mai frumos mod la lumea în care trăim!